tak rimas ke??

11/26/2010 02:50:00 PM 0 Comments »
sumber


Padai suatu petang....berhampiran surau Fakulti Perakaunan, UUM.

Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.

" Awak, boleh saya tanya?"

"Hmm, iya..boleh" Jawab saya sambil tersenyum.

"Kenapa awak pakai tudung besar-besar ya..tak rimas ke?" Dia bertanya.

Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.

"Tapi kenapa ya?"

"Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.

Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.

" Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh?"

Dia mengangguk

"Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.

"erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.

" Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.

"Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.

"Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.

"So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.

" Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

"Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"

"Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga"

Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.

"Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."

Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut.

"Ok, lets me explain ya. Persoalan kenapa saya pakai tudung yang besar-besar sama sahaja dengan jawapan awak tadi tentang kenapa kita pakai seatbelt bila memandu. Tujuannya sama. iaitu keselamatan" Saya menjawab mengikut jawapannya pada persoalan tadi. dan dia semakin merenung saya sambil berfikir.

"Tapi kalau tak pakai seat-belt, tak apa-apa kan? Tak berdosa, kan? Asalkan kita yakin kita mampu memandu dengan baik.Tapi yakin ke kita bila kita memandu tanpa memakai seat-belt walaupun memandu dengan baik dan berhemah, kita akan selamat?"

Dia menggeleng kepala tanpa suara.

" Hmm, thats why saya cuba menjaga keselamatan hidup saya dengan tudung yang besar. Sebab saya tak tahu apa bencana yang sedang menanti. Semuanya untuk tujuan keselamatan ditambah pula dengan galakan agama yang suruh kita menjaga pemakaian yang lebih selamat'. Iya, tudung kecil atau tudung biasa tak mengapa, asalkan mampu menjaga diri sebab dunia sekarang, tau-tau je la kan, banyak godaanya. Kadangkala hanya kita yang berhemah di jalan, tetiba sedar-sedar kita kena langgar, nasib baik pakai seat-belt...hehehe".Saya tergelak kecil. Berharap agar mengundang bibit mesra dengannya.

" Dan satu lagi, kereta sekarang macam-macam gaya dan jenama, kan? Orang ramai tergilakan kereta-kereta canggih sehingga lupa nak menjaga keselamatan. Ramai je yang berkereta canggih tapi akhirnya tercampak keluar dari keretanya sendiri apabila berlaku kemalangan yang tidak diigini. Macam tu jugak tudung, sekarang ni macam-macam fesyen, tapi masih lagi tak ikut syariat. Ketat sana, singkat sini. Bukankah itu membahayakan hidup? " Saya tersenyum. Sedaya upaya membuatkan dia terus berfikir.

"Tudung besar yang saya pakai ini bukan untuk mintak penghormatan daripada sesiapa pun. Tapi tak lari dari tujuan keselamatan. Selamat untuk diri sendiri, selamat untuk orang lain dan juga yang penting, saya nak cuba penuhi galakkan agama supaya menjaga diri melalui pemakaian."

"So, persoalan rimas atau tak, dah terjawab tadi..kan?" Saya bertanya kembali. Dia memandang bebola mata saya mencari pengertian.

"Tak rimas ke pakai tudung besar-besar?. Hmm, hanya yang pakai sahaja yang tahu. Kadang tu rimas jugak la, lebih-lebih lagi musim panas. Tapi tahan sikitla, sebab prinsip kita untuk jaga keselamatan. Sebab itu, pemandu yang paling berhemah adalah pemandu yang sentiasa menjaga keselamatannya..betul tak? Saya terus bertanya. Dan dia mengangguk.

"So, faham tak kaitan antara tudung besar dengan seat-belt?" Saya bertanya dengan lembut, memancing kefahamannya..

Dia mengangguk...

"Maaf, saya pergi dulu ya..kelas saya dah nak start" Saya bangun dari kerusi dan mohon mengundur diri.

" Iya" Jawabnya ringkas, masih lagi seolah-olah memikirkan sesuatu.

Saya berjalan meninggalkan dia menuju ke kelas sambil brmonolog sendirian.

'Hmm, ada kaitan jugak ya seat-belt dengan tudung besar ni..sebelum ni tak pernah terfikir' Tersenyum saya..moga hari ini sedikit ilmu itu mampu meluaskan selautan kebaikan...dan membukakan jalan buat mereka yang mencari jalan.. ameen.

dan saya..terus berjalan, sambil membetulkan 'seat-belt' saya yang asyik terasa longgar sahaja pin'nya...kena pakai betul-betul nanti tak selamat...hehe...

.:: wanita seperti sepohon kurma ::.

11/16/2010 09:17:00 AM 0 Comments »

Kepadamu Wanita..Agar Dikau Bahagia..

Perkongsian sesama muslimah.

Kepada setiap muslimah yang rela Allah swt sebagai Rabbnya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Rasulnya.

Kepada setiap pendidik yang berjihad di jalan Allah dengan untaian kalimahnya, menjaga norma-normanya dan menyucikan jiwanya.

Kepada wanita yang bimbang dan bersedih, berbahagialah dengan dekatnya kemudahan, datangnya pertolongan Allah swt serta janji pahala yang besar dan terhapus segala dosa.

Tidak ada kecantikan bagi seorang wanita, tiada pula keindahan, harga diri dan kedudukan kecuali beriman kepada Allah swt. Apabila dirinya tegak di atas jalan ini, maka dia lah wanita yang mendapat petunjuk, diterima amalnya dan menjadi wanita pilihan disisi Rabb-Nya.

Namun, jika dia melepaskan jalan kebenaran tersebut, kafir terhadap Tuhannya, mengingkari agamanya dan melepaskan tuntutan-Nya, maka dia lah cermin kepada wanita yang murahan, hina dan terbuang.

Pada saat itulah sinar kecantikan seorang wanita mula menghilang, walau berkalung gugusan bintang di langit, meskipun bermahkota bintang gemini dan matahari terbit di keningnya.

Wahai wanita muslimah yang jujur, wahai wanita mu'minah yang selalu kembali kepada Allah.


Jadikanlah dirimu itu seperti sepohon kurma. Jauh dari keburukan, menjulang tinggi menghindar dari sifat mengangau. Dilempar dengan batu dia menjatuhkan buahnya, tetap hijau pada musim panas mahupun dingin dan memberikan manfaat kepada sekalian manusia.

Jadilah engkau orang yang menjauhi perkara-perkara yang rendah, keperibadianmu terjaga dari segala pola hidup yang menipu rasa malu. Ucapanmu adalah zikir, pandanganmu melahirkan ibrah (pengajaran), diammu adalah berfikir. Saat itulah engkau mendapatkan ketenangan dan akan diterima oleh penduduk bumi. Tercurah segala pujian yang baik-baik, doa yang jujur dari semua makhluk, dan Allah swt akan menjauhkanmu dari awan kesempitan, bayang-bayang ketakutan, dan gumpalan kekeruhan.

Tidurlah berbantalkan curahan doa orang-orang mu'min, lalu bangunlah untuk meraih pujian yang ditujukan kepadamu. Saat itulah engkau mula menyedari bahawa kebahagiaan bukan terdapat pada simpanan harta, kad kredit dan kereta, rumah yang bagaikan istana, mahupun pada kasih nya seorang manusia, namun pada ketaatan terhadap Zat Yang Maha Terpuji. Kedamaian hidup bukan pada hiasan keduniaan, bukan pula mengabdi kepada hamba, namun kepada kepatuhan terhadap Zat Yang Maha Mulia.

Pesanku, jadilah seorang wanita yang bermaruah, yang punya kedudukan tinggi di sisi Tuhannya. Di mana namanya sentiasa disebut-sebut dalam kalangan para malaikat, dan yang berjaya memperoleh cinta yang Teragung, iaitu cintanya Ya Rabb lantas menjadi wanita yang paling bahagia di dunia.

Info

SEL, 16 NOV 2010 16:48 | DR. AIDH AL-QARNI | EDITOR: ARISHA27

iluvislam.com


Tidakkah kita teruja???

11/15/2010 06:26:00 AM 0 Comments »

SUMBER

Janji Allah kepada hamba-hambaNYA yang bergerak dan meneruskan usaha DAKWAH di atas jalan NYA..


1. Predikat sebaik-baik ummat (khairu ummah)

“Kamu sekalian adalah sebaik-baik ummat (khairu ummah) yang diturunkan kepada manusia, menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah”

(Ali Imran 110)


2. Menjadi kelompok yang beruntung

“Hendaklah ada sekelompok diantara kamu yang mengajak kepada Islam (al-khair), menyeru kepada yang ma’ruf dan menjegah dari yang mungkar. Itulah orang-orang yang beruntung”

(Ali Imran 104)


3. Pahala yang terus mengalir

“Jika manusia mati, putuslah amalnya kecuali tiga macam: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak shaleh yang mendoakan kedua orang tuanya” (HR. Muslim)

“Man sanna fi al-Islami sunnatan hasanatan falahu ajruha wa ajru man ‘amila biha ba’dahu min ghayri an yanqusha min ujurihim syai’un, wa man sanna fi al-Islami sunnatan syayyi’atan kana ‘layhi wizruha wa wizru man ‘amila biha min ba’dihi min ghayri an yanqusha min awzarihim syai’un “-

Barang siapa membuat (menganjurkan dan mengamalkan) kebaikan dalam Islam maka ia akan mendapat pahala serta tambahan pahala dari orang yang mengikuti (ajarannya itu) tanpa sedikitpun mengurangi ganjaran orang itu. Dan barang siapa membuat (menganjurkan dan mengamalkan) keburukan, maka ia akan mendapat dosa serta tambahan dosa dari orang yang mengikuti (ajaran itu) tanpa sedikitpun mengurangi dosa orang itu.”(HR. Muslim)


4. Allah berjanji akan mengampuni semua dosa, memberikan surga, pertolongan dan kemenangan yang dekat, sebagaimana tersebut dalam surah Ash Shaff 10 - 13

“Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?(yaitu) kamu beriman kepada Alah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya.”

“Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam surga ‘Adn. Itulah keberuntungan yang besar. Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman”

masih ada waktu..~

11/14/2010 06:54:00 PM 0 Comments »
Pengalaman demi pengalaman ku lalui.. masih bergelar pendidik.. berubah angin ke tempat menunaikan amanah yang baru.. :) dalam setahun setengah berada di Malaysia, 3 tempat sudah ku bekerja.. SMK Mambau, SMK Datuk Hj Abdul Samad dan kini di Kolej Uniti..

Mengajar di tempat baru memerlukan semangat yang baru.. corak mendidik yang agak berbeza dari sebelumnya.. dulu mendidik yang berumur lingkungan 13 - 17 tahun, malah kini mendidik yang berumur 18 tahun dan ke atas.. Cabaran menjadi daie bukan mudah.. banyak yang perlu dipelajari dan lebih banyak yang perlu di ambil peduli

Tidak sekadar method dan pendekatan yang digunakan berbeza.. malah, masalah yang wujud juga amat berbeza berbanding dulu.. berhadapan yang mereka yang agak matang dalam kehidupan dan ada juga yang lebih makan garam dari saya kadang-kadang memakan diri sendiri juga.. kadang kala juga permasalahan yang berlaku menegur diri sendiri yang masih lemah dan jahil ini..

Mendekati mad'u bukan perkara mudah sekiranya tiada rasa cinta dan sayang antara da'i dan mad'u.. teori nya hari ini, bila orang yang sudah jatuh cinta pada seseorang mudah untuk mengikutinya, tidak kira sama ada perkara itu baik atau buruk.. maka, boleh kita jadikan kecintaan dan kasih sayang yang wujud di antara da'i dan mad'u itu sebagai wasilah untuk kita mengajak kearah kebaikan sekali gus orang yang sayang dan cinta pada kita akan ikut apa yang kita lakukan..

Kata Imam Hasan Al-Banna :
"Senjata Dakwah Kita Ialah Perasaan Cinta"

Jangan mudah mentafsir apa yang saya katakan di atas.. rasa cinta dan kasih sayang itu perlulah dibentuk dalam suasana yang diredhai Allah.. Bukan perasaan cinta di antara lelaki dan perempuan yang saya perkatakan.. malah ia lebih kepada yang sama jantina.. atau bahasa mudahnya lelaki sama lelaki, perempuan sama perempuan.. =)

********************************************************

Firman Allah Taala:
Maksudnya: "Serulah ke jalan Tuhanmu ( Wahai Muhamad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahasalah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya tuhanmu dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat petunjuk."
( Surah Al-Nahl : 125 )

Ayat ini menerangkan tiga 'method' (cara) berdakwah ke jalan Allah, Iaitu:-
  • Hikmah
  • Nasihat yang baik
  • Perbincangan dengan cara yang lebih baik

Pengertian Hikmah

"ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ"

a) Dari segi bahasa, ada 9 pengertian
  • Keadilan
  • Tahan marah
  • Kenabian
  • Sesuatu yang tidak memperlihatkan kejahilan
  • Tiap-tiap perkataan yang bertepatan dengan yang hak (kebenaran)
  • Meletakkan sesuatu pada tempatnya
  • Perkataan yang betul dan tepat
  • Sesuatu yang menegah berlakunya kerosakan
  • Mengetahui sebaik-baik perkara yang sebaik-baik ilmu.
b) Menurut Ahli Tafsir
  • Al-Quraan ini mengikut tafsir Al-Syeikh Al-Tabarasri dalam tafsir al-bayan.
  • Perkataan yang betul dan tepat; iaitu dalil yang menerangkan kebenaran dan menghilangkan keraguan iaitu pendapat al-zamaksyari dalam kitab tafsirnya al-kasyaf.

Method Hikmah

Berdasarkan keterangan di atas, ' Method hikmah dalam berdakwah ' dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:-
a) Hikmah yang berhubung dengan sifat-sifat pendakwah seperti:
  • Kenabian (sifat yang khusus kepada Nabi-nabi/Rasul-rasul).
  • Keadilan
  • Meletakkan sesuatu pada tempatnya.
  • Tahan marah
  • Sesuatu yang tidak memperlihatkan kejahilan, iaitu ilmu pengatahuan dan pengalaman yang luas.
  • Pengetahuan yang sebaik-baiknya, sebenarnya, seorang pendakwah hendaklah menghayati sifat-sifat nabi
b) Hikmah berhubung dengan isi kandungan dakwah iaitu:-
  • Al-Quraan
  • Setiap perkataan yang bertepatan dengan yang haq (kebenaran)
  • Dalil -dalil yang tepat yang menerangkan kebenaran dan menghilangkan keraguan
c) Hikmah yang berhubung dengan alat dan strategi dakwah, iaitu:-
  • Sesuatu yang dapat menegah berlakunya kerosakan
  • Sesuatu yang dikaitkan betul-betul pada tempatnya.

Al-Mauizah Al-Hasanah ( Nasihat yang baik )

Nasihat yang baik itu ialah:
  • Nasihat yang menghindar manusia dari keburukan dengan cara menimbulkan kegemaran dan perangsang untuk meninggalkannya dan menanam rasa tidak mahu melakukannya. Cara ini dapat melembutkan hati manusia yang akan membawa kepada rasa khusyu'.
  • Nasihat yang dirasai oleh para pendengar bahawa nasihat itu untuk kebaikan mereka.
Setengah ahli tafsir berkata nasihat ialah:-
  • Nasihat yang disampaikan dengan lemah lembut.
  • Meresap dalam hati yang halus dan mendalam
  • Menusuk kedalam jiwa yang lembut
  • Menimbulkan kesedaran dalam diri manusia
  • Dengan penuh kasih sayang
Berbincang dengan cara yang terbaik

Perbincangan yang diadakan adalah untuk menimbulkan kesedaran tanpa dirasai menyerang akidah. Dalam perbincangan hendaklah diusaha supaya peserta perbincangan merasai sama-sama bertanggungjawab menuju kepada kebenaran. Begitu juga hendaklah menghormati fikiran dan peribadi peserta yang lain. Perbincangan hendaklah dilaksanakan dalam keadaan tenang. Sifat sombong dan menjaga imej diri sendiri hendaklah dihindarkan semasa perbincangan . Begitu juga hendaklah diusahkan supaya peserta tidak merasai diri mereka ditekan.


*******************************************************


"Aslih nafsak wad'u ghairak"
telah berkata Allayarham Syeikh Mustapha Masyur yang bermaksud:
"Perbaiki diri kamu sambil ajaklah orang lain"

Bukan senang untuk jadikan diri istiqamah dalam bidang dakwah ini.. melainkan kita perlu ingat-mengingati antara satu sama lain.. syaitan sentiasa bersedia untuk menghancurkan manusia.. pantang alpa, pasti ada padahnya..

Tidak boleh dinafikan, terkadang hasutan syaitan hidup dalam diri.. rasa diri futur dan lemah.. namun, jangan sesekali biarkan diri terus dalam kebelengguan yang merimaskan.. yang mana, nampak maksiat dan kemungkaran di depan mata, tetapi, masih membiarkan.. dan tanpa rasa bersalah hal itu berlaku.. walhal, itu yang selama ini kita mahu jauhkan dari diri kita.. kenapa perlu biarkan orang lain melakukan begitu saja.. sama-sama hidup di dunia hanya ingin mencari REDHA ALLAH..

Introspeksi itu perlu untuk meneruskan dakwah agar lebih licin dan berkesan.. bukan mudah untuk jadi mudah dan bukan susah untuk jadi susah.. agar setiap langkah hidup di dunia ini semata-mata mencari Rahmat , Cinta dan Redha Allah..

"Senyum Dai'e Menuju Mad'u"

"Saat KEKALAHAN itu bermula apabila kamu berasa lemah dalam perjuangan, dan saat KEMENANGAN itu bermula apabila kamu melawan kelemahan itu."