Apabila Meletakkan Matlamat..

5/08/2011 04:48:00 AM 0 Comments »

Ada beberapa perkara penting yang perlu diberikan perhatian apabila meletakkan matlamat.

1. Matlamat yang diletakkan mesti sesuatu yang besar, jelas dan boleh dicapai.

Misalnya, tidak cukup dengan hanya berkata mahu pada markah yang tinggi sebalinya perlu dinyatakan dengan jelas berapa tinggi markah yang disasarkan itu. Kalau selama ini kita selalu gagal dalam ujian Matematik maka mengatakan mahu mendapat 100 peratus dalam ujian selepas ini mungkin terlalu besar dan membuatkan diri kita berkata susah atau tidak boleh. Oleh itu, letaklah matlamat yang munasabah misalnya 70 peratus untuk peringkat permulaan. Apabila matlamat ini dicapai barulah sasarkan markah yang lebih tinggi lagi.

2. Matlamat mestilah sesuatu yang bermakna.
Tanya diri sendiri untuk apa kita usahakan semua ini. Kenapa kita mahukannya? Kepada siapa mahu dibuktikan atau dihadiahkan kejayaan itu? Sejauh mana kepuasan yang akan diperoleh jika matlamat itu menjadi kenyataannya sekarang. Selain diri kita siapa lagi yang akan gembira dan berpuas hati? Apakah perkara-perkara baik yang akan terjadi selepas matlamat itu tercapai? Soalan-soalan ini akan memberikan kita dorongan dan kekuatan.

3. Matlamat mestilah diletakkan tempoh masa.
Iaitu bilakah ia mahu dicapai. Tanpa tempoh masa kita akan cenderung kepada sikap bertangguh. Letakkan matlamat untuk setiap ujian atau peperiksaan yang akan ditempuhi sepanjang tahun ini. Matlamat untuk ujian-ujin bulanan, peperiksaan percubaan dan peperiksaan sebenar.

4. Matlamat hendaklah ditulis dan diletakkan di tempat yang nampak setiap hari.

Tampal matlamat di depan meja belajar, dijadikan penanda buku, ditulis atas kad kecil dan dimasukkan ke dalam dompet sebagai ingatan diri sendiri.

5. Matlamat hendaklah disemak dan dikemaskini dari semasa ke masa.

Ini adalah agar ia tetap realistik dan sah. Kita juga perlu melihat bagaimana kemajuan kita dalam mencapai matlamat ini. Adakah setiap hari kita semakin hampir atau sudah jauh tersasar? Dengan menyemak matlamat ia memberikan kita idea tentang apa yang telah dilakukan dan apa pula yang perlu dilakukan lagi.

6. Matlamat boleh dikongsikan dan diceritakan.

Ia boleh dikongsikan dengan mereka yang kita percaya. Lebih-lebih lagi jika mereka itu merupakan individu-individu yang boleh membantu mempercepatkan lagi proses merealisasikan matlamat tersebut.

7. Matlamat hendaklah sentiasa dibaca dan didoakan.
Dengan membaca dan berdoa kita menanam matlamat tersebut jatuh ke dalam minda. Lama-kelamaan kita mula percaya dan kepercayaan itu akan membuatkan kita lebih berusaha.

sumber : Anis bil 165 Mei 2011

mengapa begitu sombong??

5/06/2011 04:32:00 AM 0 Comments »
sumber

Hari ini kadang-kadang kita rasa terpinggir untuk menjadi prihatin. Semua tahu bahawa mencegah mungkar itu wajib. Namun tak ramai yang berani dan bersedia untuk mencegah mungkar. Lebih dahsyat benda mungkar dianggap normal, manakala orang yang mencegahnya dianggap ganjil.

Mungkar menjadi normal dan biasa kerana ia bukan sahaja berlaku secara berleluasa, bahkan dipromosikan dengan begitu hebat oleh media yang tidak bertanggungjawab. Lantas, manusia prihatin yang mahu mencegah mungkar terpaksa bermujahadah untuk membuka suara bagi mencegah mungkar.

Saya kemukakan satu kisah benar yang mampu membuka minda insan yang prihatin. Kisah yang disampaikan dalam satu kuliah subuh. Kisah tentang seorang pakcik tua naik LRT pergi ke KLCC. Dalam perjalanan dia melihat sepasang remaja yang di paras umur 17-20-an.

Tanpa segan silu remaja tersebut telah melakukan adegan yang tidak sopan bercumbu di khalayak ramai dan di depan pakcik itu. Berkali-kali walaupun di hadapan semua orang walaupun puluhan mata sedang menyaksikannya menandakan isyarat tak suka. Lalu dengan hati yang ingin mendidik pakcik telah menegur dengan berkata

"Anak! Jangan buat begini. Tak baik. Kita orang Islam."

Tapi malang sekali sepantas kilat pasangan lelaki menjawab:

"Pakcik pergi telefon Allah dan tanya saya dok neraka nombor berapa."

Begitu angkuh dan biadap sekali jawapan itu sehingga pakcik yang berniat baik itu terkedu.

Inilah realiti anak-anak generasi harapan bangsa. Mereka hilang pedoman dan menganggap Islam itu hanyalah anutan semata-mata. Ingatlah perkara ini perlu diambil tindakan dalam memastikan generasi yang tidak mengenali diri dan Tuhan perlu disuburkan dengan iman dan taqwa yang hakiki.

Mereka perlukan para daie yang berani menegur dan menasihati..


***************************************************************

Artikel yang saya baca ini sangat menyentuh hati saya.. Mengapakah kita begitu sombong??? Kita perlu bersyukur kerana ada orang yang sudi nak menegur kesilapan dan kesalah yang kita lakukan sama ada kita sedari ataupun tidak.. Kita juga perlu sedar bahawa dengan teguran atau nasihat yang kita terima membuktikan kasih sayang Allah pada kita..

Bangunlah semua dari tidur yang nyenyak ini!! Kita bukan siapa-siapa yang kita nak meninggi diri sebegini rupa.. Allah Maha Kuasa.. Apakah salahnya jika kita menerima sesuatu teguran atau nasihat itu dengan hati yang terbuka.. pahit atau manis kita terima dulu semuanya.. kemudian, kita muhasabah diri kita semula.. jika benar apa yang diperkatakan, kita ambil tindakan untuk berubah.. Jika apa yang diperkatakan sebaliknya, kita terima juga sebagai pengajaran dalam diri kita..

Tapi, mengapa teguran atau nasihat yang diberikan itu kasar??? Ya, kadang kala kita terasa hati dengan si penegur atau si pembari nasihat.. kadang kala juga, kita salah tafsir atas teguran yang diberikan itu.. kadang kala juga, penasihat sudah pun berkata sebaik mungkin, tetapi tetap dikatakan kasar.. semuanya ini berbalik kepada diri kita sendiri.. jika wujudnya sikap lapang dada dalam diri kita, perkara ini akan menjadi lebih mudah.. semuanya di positifkan terlebih dahulu.. ini yang terbaik.. insyaAllah..


Sama-sama kita terus menjadi penasihat dan penegur.. dan jangan lupa bahawa kita berhak dinasihati dan ditegur.. Jangan berputus asa.. Jika bukan kita yang mahu laksanakan ajaran Islam, siapa lagi??? jika kita tidak mulakan sekarang, bila lagi??? smoga segala amalan dan ibadah kita mendapat redhaNYA.. insyaAllah..

Ya Allah..

5/01/2011 05:40:00 PM 0 Comments »
Ya Allah...
Jika aku jatuh cinta, Cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan Cintanya pada-Mu,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintai-Mu...

Ya Muhaimin...
Jika aku jatuh cinta,
Jagalah cintaku padanya, Agar tidak melebihi cintaku Pada-Mu...


Ya Allah,
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya Tertaut Pada-Mu...
agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...

Ya Rabbani...
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling pada hati-Mu...

Ya Rabbul Izzati...
Jika aku rindu,
Jagalah rinduku padanya,
Agar tidak aku lalai merindukan syurga-Mu...

YaAllah...
Jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,
Janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat
di sepertiga malam terakhirmu....

Ya Allah...
Jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu...
Jangan biarkan aku bertatih dan terjatuh
dalam perjalanan yang panjang menyeru manusia kepada-Mu...

Ya Allah,
Jika Kau halalkan aku merindui kekasihmu,
Jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepada-Mu...

Ya Allah...
Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun dalam Cinta pada-Mu...
Telah berjumpa untuk taat kepada-Mu,
Setelah bersatu dalam dakwah –Mu ,
Telah berpadu dalam membela syariat-Mu...

Kukuhkanlah YA Allah ikatannya...
Kekalkanlah ikatanya,
Tunjukilah jalan-jalannya...
Penuhilah hati-hati ini dengan Nur-Mu yang tidak pernah pudar
Lapangkanlah dada-dada kami denga keimanan kepada-Mu dan
kerindahan bertawakal ke jalan –Mu...
Amin Y a Rabbal Alamin...


p/s : kenapa Allah pilih aku?? kenapa ak?? kenapa bukan orang lain?? Kenapa Allah pilih dia?? kenapa dia?? kenapa bukan orang lain?? kenapa Allah pilih kami?? kenapa kami?? kenapa bukan mereka??