.:: tajdid @ tahwil ::.

12/15/2009 05:21:00 PM 0 Comments »
Muharram, Safar, Rabiul awwal, Rabiul akhir, Jamadil awwal, Jamadil akhir, Rejab, Syaaban, Ramadhan, Syawal, Dzulqaedah, Dzulhijjah.... (bernasyid skit) :)

Muharram adalah......
FADHILAT BULAN MUHARRAM



Setahun berlalu.. adakah azam yang telah terbina tercapai atau sebaliknya??? muhasabah diri.. adakah tahun ini lebih baik dari tahun-tahun yang lalu??? introspeksi diri..

Persoalan... bagaimana Muharram kali ini?? adakah masih tajdid azam yang lalu atau sudah boleh menukar azam yang baru?? semua ini memerlukan jawapan.. tepuk dada tanya iman..

Penghijrahan diri semestinya mahu yang lebih baik.. adakah yang mahu berhijrah menjadi yang lebih buruk?? Seterusnya, bagaimana mahu menjadikan diri lebih baik?? adakah seperti menunggu bulan jatuh ke riba tanpa sebarang usaha?? hanya angan-angan sahaja yang tinggi.. tetapi tiada sebarang tindakan ke arah yang dimahukan..

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah suatu kaum itu hingga mereka mengubah diri mereka sendiri"

InsyaAllah, jika kita sendiri mahukan perubahan itu, kita akan berusaha ke arah nya.. bak pepatah melayu pula "nak seribu daya.. tak nak seribu dalih".. semuanya berbalik pada diri kita sendiri..

Semoga mulanya tahun baru kali ini menjadikan kita lebih baik.. Teruskan usaha dan jelaskan matlamat.. Semoga Allah permudahkan segalanya.. insyaAllah, amiin..


0 comments: