terbuku dibenakku..~

12/28/2009 04:39:00 AM 0 Comments »
Apa yang mahu ditulis juga tidak tahu.. banyak sangat yang bermain di kepala.. =)
sempena tahun baru hijrah yang baru, aku mendapat sedikit kekuatan di malaysia untuk terus bergerak ke hadapan.. tapi, dari mana mahu mulakan masih mencari titik permulaan.. semoga Allah permudahkan segala urusan..

aku dan aku.. aku adalah aku.. aku dan seterusnya aku.. Ya Allah, kau berikanlah aku kekuatan untuk terus berada di landasan Mu.. Bantulah hambaMu ini dalam menyampaikan risalah Mu.. Perkuatkan iman ku..

Sesungguhnya, aku sangat sayang kepada semua orang-orang disekelilingku.. tidak akan terpadam perasaan ini.. bagaimana harus ku mulakannya??? aku mahu semua bahagia di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat kelak.. itu matlamat aku.. untuk membawa semua orang disekeliling ku menuju redha dan rahmat Allah..

Ya Allah, Kau tunjukkan aku jalan yang sebaiknya.. sungguh aku sangat memerlukan petunjuk dan hidayah Mu..

ya, hanya satu jalan yang ada ketika ini ialah usaha dan terus usaha.. kuatkan semangat.. jangan sesekali futur.. berusaha ke akhirnya.. yakin dengan pertolongan Allah dan yakin dengan kemampuan diri sendiri.. insyaAllah, kejayaan milikku..



Taufiq dan Hidayah

Petunjuk kepada kebaikan dan kebenaran.. tetapi, apabila seseorang mendapat hidayah, dia hanya mengetahui tentang sesuatu tanpa melakukannya.. manakala jika seseorang itu mendapat taufiq, dia mengetahui tentang kebaikan itu dan terus melakukannya.. Hidayah ibarat cahaya, taufiq ibarat jalan.. menuju kebenaran.. dengan izinNya yang Maha Kuasa..

lagi...

Menurut kitab Jauharah Tauhid, pengertian taufiq ialah sesuatu yang diciptakan oleh Allah SWT yang mendorong seseorang itu untuk melakukan kebaikan jika perkara tersebut berada di dalam dirinya.

Taufiq tidak akan diberikan oleh Azza Wajalla melainkan hanya kepada mereka yang bersungguh-sungguh mengabdikan diri dengan rasa kehambaan demi mendekatkan diri kepadaNYA. Ianya berdalilkan ayat 69 surah al-Ankabut yangs saya catitkan di perenggan atas entri ini.

Secara ringkasnya ia memberi faham kepada kita bahawa dengan adanya taufiq, manusia akan cenderung untuk melakukan kebaikan terus menerus sehingga ke akhirnya. Amin.

Kita terus kepada makna hidayah pula. Taufiq dan hidayah adalah mempunyai makna yang berbeza. Apa yang dimaksudkan dengan makna hidayah ialah, Allah SWT telah memasukkan iman ke dalam seseorang. Ini bermakna, semua manusia yang menganut agama Islam adalah mendapat hidayah Allah SWT tetapi tidak semua dari kalangan mereka mendapat taufiq untuk mengerjakan amal soleh.

Ayuh berdoa dengan kefahaman di hati mengekalkan hidayah dan disuntik rasa taufiq berpanjangan! -sumber

“Sesungguhnya kamu (wahai Muhammad) tidak akan dapat memberi petunjuk kepada sesiapa ynag kamu kasihi (supaya menerima Islam) tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya” al-Qasas:56

0 comments: