dotdotdot

3/09/2010 02:10:00 PM 0 Comments »
Hidup tidak perlu menongkah fitrah..fitrah telah ditentukan sejak bermulanya peristiwa "tiada itu ada"..Al-Khalik telah mengatur segalanya..
apa yg perlu, turutilah fitrah itu dengan sebenar-benarnya. .sesungguhnya jalan & panduan telah ada, terpulang pada kita samada memlilih untuk mengikutinya atau sebaliknya..
menurut pada hati, akan banyak timbul keraguan..bersandar pada akal fikiran, banyak kesesatannya. .berpegang pada prinsip, tetapkah pendirian..berpegang pada kebenaran, benar lah kesudahannya. .
kebenaran adalah kenyataan yang tiada cacat celanya..yang benar itu pada Al-Quran...
yang nyata itu pada As-sunnah..

********************************************************************

MUSLIMAH YANG DIKASIHI.... ..
Peliharalah auratmu walau dimana kau berada. Jangan biarkan keindahan dirimu menjadi tatapan lelaki yang bukan mahrammu.
Pelihara solatmu, tundukkan pandangan matamu dihadapan lelaki yang bukan milikmu. Kelak engkaulah yang bertuah ketika menjadi tetamu Allah. Moga-moga dirimu disambut penuh kasih oleh Bidadari Syurga Ainul Mardhiah.
MUSLIMAH YANG DIKASIHI..
Berakhlaklah dari panduan Rasulmu, contohi dan ikutinya. Pasti engkau yang bahagia. Sejuk mata memandang bercahaya dunia dengan hiasan muslimah solehah sepertimu.
MUSLIMAH YANG DIKASIHI..
Jadikanlah dirimu seperti permata yang berharga dicelah kaca. Ikuti perintah agama, jauhi larangannya.Al-Quran panduan hidupmu, Hadith jadi sumber rujukanmu.
~KeRaNa DiRiMu BeGiTu BeRhArGa~

********************************************************************

MuSlImIn& mUsLiMaT ~SOLAT BERJEMAAH~
Abu Hurairah ra berkata, seorang lelaki buta datang berjumpa dengan nabi SAW dan berkata : “Wahai Rasulullah, saya tidak ada penunjuk jalan untuk memimpinku ke masjid”, seraya meminta rukhsah daripada Rasulullah SAW untuk diringankan baginya solat berjemaah dengan hanya solat bersendirian di rumah, maka nabi SAW memberikan keringanan kepadanya. Apabila dia berpaling nabi SAW memanggilnya kembali dan bertanya: “Adakah kamu mendengar seruan solat (azan)?” Jawab lelaki tersebut: “Ya!”, sabda Nabi SAW: “Maka hendaklah kamu menyahutnya (datang solat berjemaah)”. (Riwayat Muslim) )~KeRaNa DiRiMu BeGiTu BeRhArGa~

*****************************************************************

SEKADAR NASIHAT UNTUK KAUM HAWA

Untuk membentuk bibir yang menawan, Ucapkan kata-kata kebaikan.
Untuk mendapatkan mata yang indah, Carilah kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.
Untuk mendapatkan bentuk badan yang langsing, Berbagilah makanan dengan mereka yang kelaparan.
Untuk mendapatkan rambut yang indah, Mintalah seorang anak kecil untuk menyisirnya dengan jemarinya setiap hari.
Untuk mendapatkan sikap tubuh yang indah, Berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan, Dan anda tidak akan pernah berjalan sendirian.

****************************************************************

Dalam kita melangkah, terkadang diuji dengan ujian yang terasa berat. Hingga kita terduduk menangis. Peritnya terasa tetapi ketahuilah, dan renungilah dalam diri kerana; mungkin air mata itu hadir kerana DIA mahu menjahit sejadah iman yang kian terkoyak lantaran ada langkah-langkah yang tersasar. Semoga tabah dan ditetapkan iman. ALLAH Tuhan kita Maha Penyayang. DIA sayangkan kau dan aku. DIA tak pernah lupakan kita Hidup ini ibarat mimpi, kita hanya tersedar apabila nyawa sudah meninggalkan jasad. Iman bukan setakat percaya pada rukun Iman, tetapi sebenarnya 1 bentuk penyerahan diri dan pernyataan bahawa kita benar-benar percaya pada setiap janji-NYA. Jangan lupa, pada nafas sekalipun, tersembunyi rahsia dan janji-NYA. Percayalah! syurga neraka..pilih antara satu..

*****************************************************************

Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, sedekahkanlah satu senyuman walau dihati mu tak lagi mampu bertahan, belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran, hiduplah dalam Iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada Allah walau Dia tidak kelihatan... Bukti kasihNya, kita wujud didunia pinjaman ini. Ada sebab bila berlaku sesuatu perkara dan yakinlah Tuhan menguji setiap hambaNya. Jangan terlalu banyak berkhayal untuk menjadi yg terbaik kerana hidup tidak semudah itu, perihal kehidupan sebagai cermin dlm menilai sebuah pengabdian yang hakiki lagi abadi... Moga lelahmu dihargai Ilahi walau dicemuhi insani.

***************************************************************

0 comments: