mEsIn BaSuH....~

3/26/2010 04:00:00 AM 0 Comments »
[satu kisah untuk renungan bersama para pendidik.. buat yang terbaik dan sebaiknya.. InsyaAllah..]

Berdasarkan sifat saya yang tegas, saya kerap diberikan mengajar kelas belakang-belakang.. Walaupun saya sudah berusaha demi kecemerlangan, keputusan yang dicapai masih ditahap sederhana.. Hanya seorang berdua yang mampu mendapat 'A' dalam peperiksaan mereka..

Sebelum keputusan disebut dalam mesyuarat, saya berjumpa dengan guru besar secara perseorangan bagi menerangkan usaha saya dan kehampaan saya dengan keputusan yang dicapai..

"Saya minta maaf cikgu, saya tidak dapat menghasilkan keputusan yang diharap-harapkan.. Saya sudah cuba yang terbaik, tapi......"

"Cikgu Ros, secara jujur saya bertanya.. Berdasarkan target individu murid, adakah mencapai sasaran?"

"Hampir tepat cikgu.. Untuk 'A' target 2, dapat 2; untuk 'B' target 23 dapat 21; untuk 'C' target 48, dapat 50; selebihnya 'D' ".

"Cikgu Ros, puas hati dengan keputusan itu?"

"Puas!"

"Habis tu apa lagi?"

"Saya bimbang cikgu yang tak puas hati...."

"Cikgu Ros, saya hampir mencecah usia emas, sudah banyak rambut uban, kata orang tanda orang kebijaksanaan? Saya tidak mudah melenting atau melatah.. Bagi saya proses mendidik seperti proses mencuci pakaian.. Jika daripada jenis sutera, celup, bilas dan sidai.. Jika jenis rayon, kena basuh dengan tangan perlahan-lahan.. Jika jenis kapas pula, kena berus dan jika jenis belacu kenalah sental kuat.. Janji bersih dan yang dibersihkan belacu tetap belacu, tidak mungkin jadi sutera, tetapi belacu yang bersih..."

Moral :
* Buatlah yang terbaik untuk murid kita supaya kita tidak rasa bersalah dan tidak dipersoalkan di akhirat nanti.. insyaAllah..

* Teach them well and they will make waves around the world..

* Don't prescribe the same medicine for all..

0 comments: