A.T.J.E.H~

12/01/2009 07:16:00 AM 0 Comments »
"ATJEH.. Asal Tahu Jalan, Enak Hidup" berkata pemandu pelancong semasa kami dalam perjalanan hari kedua di Banda Aceh..

Aceh merupakan ejaan yang digunakan di seluruh negara barangkali.. manakala, di Aceh sendiri, ejaan agak berlainan iaitu ATJEH.. perkataan yang telah ditranslatekan maknanya yang tersirat.. Betul juga apa yang dikatakan pp(pemandu pelancong) itu.. tersenyum aku seketika mendengarnya.. ada betul nya.. :)

6 hingga 9 November, aku, ayah dan 13 orang lagi telah ke Banda Aceh.. Aku pergi dengan satu tujuan mahu melihat sendiri kesan-kesan tsunami di sana.. walaupun telah berlalu lama, hampir 5tahun yang lalu, peristiwa tsunami itu masih lagi berlegar-legar di fikiran..

Tempat pertama yang kami ziarahi ialah Tanah Perkuburan mangsa-mangsa tsunami.. lebih kurang 50ribu mayat di tempatkan di dalam satu kawasan.. dan diletakkan juga satu dinding yang berbentuk ombak besar seakan-akan seperti ombak tsunami yang melanda..

tanah perkuburan mangsa2 tsunami

kawasan perkuburan tersebut

Seterus kami ziarah di sini, sebelum check in ke hotel, kami singgah minum petang.. Menjamu mee Aceh dan jus alpokat(avocado)..

sedap nyer..~

Check in di hotel, bersiap dan terus turun semula.. kami dibawa melihat satu bot nelayan yang terdampar di atas rumah.. SubhanAllah.. bagaimana ya??

hotel yang kami menginap..

bot nelayan di atas rumah

Kami solat maghrib dan isyak di Masjid Raya Bitur Rahman.. Salah satu masjid yang terselamat dari bencana tsunami.. Ada yang mengatakan bahawa, seorang peniaga berbangsa cina di hadapan masjid ini, mencerikan dia sendiri melihat bagaimana air yang setinggi atas dari pokok kelapa itu, tidak langsung menyentuh masjid ini.. Dengan keagungan Allah SWT ini, dia akhirnya memeluk Islam.. Alhamdulillah..

Ada juga yang menceritakan, mereka melihat masjid tersebut naik ke atas air.. maknanya, masjid tersebut terapung di atas air.. SubhanAllah.. semua ini menunjukkan kebesaranNYA.. Allahu Akbar!!!

Masjid Raya Baitur Rahman

Lama kami di Masjid ini.. Dari maghrib, mendengar tazkirah maghrib dan solat isyak berjemaah.. setiap maghrib dan isyak kami bersolat di sini sepanjang kami berada di Banda Aceh.. Alhamdulillah, agak ramai juga penduduk sekeliling yang berjemaah bersama..

Sebelum balik ke hotel untuk berehat, kami singgah ke kedai buah untuk bekalan di hotel.. :) satu buah yang belum pernah saya lihat sepanjang 22 tahun hidup ini ialah buah keranji.. slalu dengar orang ramai berpantun sebut nama buah ini, tapi, belum pernah melihat bagaimana rupanya.. Alhamdulillah, di Aceh, saya jumpa buah keranji.. rasanya, agak masam seperti asam jawa.. tetapi tidak lah semasam asam jawa.. :)

Buah Keranji..~

Keesokan harinya.. sabtu.. Pagi tu kami pergi ke Muzium Tsunami Acheh.. tetapi, masih belum siap sepenuhnya.. hanya melihat bangunan nya sahaja.. sangat besar dan cantik..

Kami dibawa pula ke satu kawasan yang mana satu kapal besar terdampar di tengah-tengah kawasan kampung.. SubhanAllah.. sungguh mengagumkan.. Allahu Akbar!!! Kapal tersebut berada lebih kurang 5km dari laut.. bayangkanlah, bagaimana ombak tsunami boleh membawa kapal seberat lebih kurang 20ribu tan ke tengah-tengah kawasan penempatan.. ada yang mengatakan, bawah kapal tersebut ada sebuah rumah yang tidak tahu samada ada orang di dalam nya ataupun tidak..

kapal yang seberat 20ribu tan..

atas kapal tersebut..~

Tanam Edukasi Tsunami..~

Seterusnya, kami ke satu lagi kawasan perkuburan mangsa-mangsa tsunami..

Pintu masuk ke kawasan perkuburan.. sungguh unik..

And then, kami dijemput ke satu majlis khatan anak lelaki.. sungguh terkejut kami bile sepanjang kami berjalan dari mula lorong yang kami masuk berjalan kaki, tersusun seolah-olah kain rentang/papan kenyataan yang telah dihias cantik di kiri dan kanan jalan..

antara papan kenyataan yang ada..

Terkejut juga kami bila sampai di hadapan rumah tersebut.. seperti kenduri kahwin.. agak mewah juga kehidupan mereka.. Majlis berkhatan ini dimulakan dengan berzanji.. Anak laki-laki yang telah berkhatan akan duduk di atas pelamin bagaikan sang raja.. :) di dalam berzanji, ada juga diselitkan satu kata-kata "Agama Adalah Akhlak.. tiada agama tanpa akhlak dan tiada akhlak tanpa agama.."

anak lelaki tersebutlah yang sudah berkhatan.. namanya Yasir Fazilah Yusta.. ditemani adik perempuannya..

Majlis pula diteruskan dengan bertepung tawar.. dan anak tersebut yang berjalan bersalaman dengan semua hadirin yang hadir sekeliling rumah.. dan majlis juga di iringi dengan selawat yang pelbagai rentak dan sungguh sedap.. Dituruti dengan majlis makan.. seusai makan, kami pun beredar meninggalkan majlis dengan mengucapkan jutaan terima kasih kerana sudi menerima kedatangan kami..

Next, kami pergi ke Pantai Lokhnya.. di sini lah terjadinya air yang berbentuk putaran semasa tsunami terjadi.. sambil itu, kami menikmati jagung bakar.. agak berbeza jagung bakarnya, kerana ia juga disalut dengan sambal manis.. sedappppp..~

makan jagung bakar..

Sebelum pulang ke hotel untuk solat maghrib n isyak di Masjid Raya Biturrahman, kami singgah ke satu lagi masjid yang terselamat dari bencana tsunami, iaitu Masjid Lampook, Locknga..

Masjid Lampook, Locknga..

Keesokan harinya, iaitu hari terakhir ku di Banda Aceh.. kami membeli belah pada pagi nya.. setelah penat ber'shopping', kami menuju ke destinasiku yang terakhir iaitu ke Rumah Anak Yatim Johor, Aceh.. Menempatkan seramai 38orang anak lelaki sahaja samada mereka dari kalangan magsa tsunami, mengalami masalah keluarga ataupun yatim piatu..

yang berdiri, ibu Azizah.. Penyelia Rumah Anak Yatim Johor..

sebahagian daripada anak-anak..

Dari rumah ini, ku terus ke Lapangan Terbang Banda Aceh untuk pulang ke Malaysia.. Alhamdulillah.. sungguh puas hati melihat sendiri bagaimana keadaan aceh 5tahun dulu ditimpa tsunami.. dari satu negeri padang jauh, padang terkukur.. menjadi satu banda yang telah maju dari yang dulu.. Alhamdulillah.. Syukur hanya padanya..

T.S.U.N.A.M.I = Tuhan Suruh Umat Nabi Muhammad Mesti Insaf.. wallahu a3lam.. :)