di mana prioriti anda???

5/08/2009 01:11:00 PM 0 Comments »
8 Mei 2009.. satu forum yang menarik telah saya ikuti.. tajuk yang dibahas adalah PERSATUAN DAN MAHASISWA.. DI MANA PRIORITI ANDA???

Mengapa kita perlu berpersatuan?

Panel pertama telah menjawab dengan baik soalan itu.. Berpersatuan bukan semata-mata untuk membuat program sahaja.. berpersatuan boleh dikatakan kita mengkaji orang yang tidak suka atau kurang minat untuk berpersatuan.. bagaimana untuk kita untuk memahami fikrah kawan-kawan kita? Alhamdulillah, kita telah dianugerahkan kefahaman terhadap persatuan.. Bagaimana pula kita mahu memahamkan mereka yang kurang berminat ini? Bagaimana untuk menarik mereka supaya berpersatuan?

Salah faham terhadap persatuan kadang-kadang menjadi punca mengapa sebilangan daripada kawan-kawan kita tidak mahu berpersatuan.. sebilangan daripada mereka mengatakan bahawa dengan berpersatuan ini akan menjadikan diri mereka sedikit terkebelakang daripada yang lain.. saya tak katakan semua yang tidak minat terhadap persatuan berpendapat sedemikian, tetapi sebilangan yang berpendapat sebegitu sedikit sebanyak menggugat persatuan itu sendiri.. Adakan betul tanggapan itu???

Di manakah prioriti kita?

Antara persatuan dan akademik, manakah yang lebih anda dahulukan? Jawapannya kedua-dua adalah prioriti kita.. cuma, bagaimana kita mengaturnya.. panel kedua telah memisalkan persatuan dan akademik seperti ibu dan isteri.. kedua-duanya kita sayang.. pastikan waktu mana kita perlu aulakan diantara dua itu.. adakalanya isteri lebih penting dalan sesuatu keadaan itu.. adakalanya ketika ibu sakit, waktu itu ibu lah yang perlu diutamakan daripada isteri..

Begitu juga lah dengan persatuan dan akademik.. seiringkanlah perjalanan kedua-duanya.. Perlulah wujud sifat adil dalam diri.. adil adalah meletakkan sesuatu itu betul pada tempatnya.. sangat lah kita rugi sekiranya tidak mengambil peluang yang wujud di sekeliling kita ini.. rancanglah sebaik-baiknya kehidupan kita.. Gagal merancang bermakna kita telah merancang untuk gagal.. perhalusilah kedua-duanya..

Bagaimana pula kita menangani masalah ini?

Berfikir positif adalah point yang pertama daripada panel yang ketiga. Rujuk pada apa yang telah Allah sabdakan di dalam surah Al Ankabut : 2

احسب الناس أن يتركوا أن يقولوا ءامنا وهم لا يفتنون
Adakah manusia itu menyangka mereka akan dibiarkan setelah menyatakan kami beriman sedang mereka tidak diuji.

Jadikan jawatan/taklifan itu satu anugerah dan dugaan.. Yakin dan bersangka baik pada Allah adalah menjadi kekuatan diri.. Allah mahu meletakkan sifat kental dalam diri kita.. Tanamkan bangga diri pada diri sendiri.. untuk point ini bukan maksudnya untuk meninggi diri membuta tuli tetapi pandanglah bangga diri itu sebagai pandangan motivasi.. Dan kita akan lebih berusaha untuk berpersatuan bilamana kita jadikan ini peluang kita membuat kebajikan dan melakukan amar ma'ruf nahi munkar kerana kita mempunyai sedikit kuasa.. Hadith yang sering kita dengari,

اذا رأى احدكم منكرا فليغيره بيده واذا لم يستطع فبلسانه واذا لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الايمان
Sekiranya telah lihat seorang daripada kamu kemunkaran, maka mencagahlah dengan tangan (kuasa), dan jika tidak mampu maka dengan lidah(kata-kata), dan jika tidak mampu maka dengan hati, itu adalah selemah-lemah iman.

Seterusnya kita kongsi masalah dengan sahabat.. Jadikan stress yang kita hadapi itu sebagai booster(pendorong) untuk kita bergerak maju kehadapan.. jangan jadikan ia stress yang kronik yang mana kita pressure lagi diri kita.. itu adalah sama sekali tidak mendatang manfaat pada diri dan hanya mendapat kemudharatan.. bukan sahaja mudharat daripada diri bahkan pada akademik kita sendiri

Jagaan rapi terhadap hubungan kita dengan Allah adalah sangat penting.. Jagalah hak-hak Allah.. bila mana kita jaga hak Allah, insyaAllah kita Allah akan menjaga hak kita.. kawan-kawan juga sering berpesan pada diri bahawa, bilamana kita memikirkan masalah orang lain, insyaAllah masalah kita Allah yang akan bantu untuk selesaikan.. InnAllaha ma'ana..

Sepertimana yang saya coretkan di atas sebentar tadi, jadikan taklifan yang kita pegang sebagai batu loncatan untuk kita lebih banyak study.. ini kerana kita tidak mempunyai waktu yang banyak seperti orang lain.. Dan janganlah sesekali kita lupa untuk BERSYUKUR PADA YANG MAHA ESA..

لا يكلف الله نفسا الا وسعها
Allah tidak akan meletakkan sesuatu perkara itu melainkan sekadar yang kita mampu.

wallahu a'alam..

.:: permata hati ayah bonda ::.

0 comments: