mengujiku.. :)

5/19/2009 06:12:00 AM 0 Comments »


Assalamualaikum wbt..

Minggu lepas adalah minggu terakhir untuk second exam ku.. 11, 12 dan 13 adalah tarikh untuk imtihan thani yang berbaki.. 11 hari bulan adalah subjek Bahasa Jerman.. 12 haribulan untuk subjek Bayan Quran.. dan 13 hari bulan pula subjek Usus Bahath...

Alkisah nya...

Imtihan yang bertarikh 12 hari bulan tu ku datang untuk imtihan dalam keadaan yang agak bersedia.. walaupun masih ada beberapa tajuk yang masih berbaki belum diingati.. ku keluar agak awal juga untuk ke dewan peperiksaan.. seperti biasa pelbagai perasaan timbul jika nak menghadapi peperiksaan ni.. huhuhuhu..

Ku beringan bersama junior ku yang sama-sama ambil subjek ini dengan ku.. juniorku pelajar syariah, Bayan Quran menjadi pilihan hatinya untuk memenuhkan subjek bebas yang boleh diambil dari mana-mana takhasus lain yang kita mahukan.. Agak kagum dengan cara pembelajarannya yang agak konsisten dan sangat tekun dalam balajar.. Perasaan segan juga turut hadir bila bersamanya..

Setibanya kami di dewan peperiksaan, tiada pelajar di dewan.. sedikit terkejut melihat keadaan dewan.. hanyak sebilangan kecil sahaja yang ada(dua atau tiga orang).. ke mana pula perginya pelajar-pelajar yang lain??? Tiba-tiba kami disapa oleh seorang pelajar Arab perempuan..

"Mafi imtihan.. doktor 3indahu mu'tamar.."

"Anjad!!! Mutaakkidah anti??" balas ku.. sedikit tidak percaya..

"wallah.. mafi imtihan.. bagul doktor lilbanat fissobah.." jawab sahabat Arab tadi..

"ba3din, imta imtihan?" soal ku lagi..

"yaumul khamis mumkin.. insyaAllah.." balas Arab tadi, dan berlalu meninggalkan kami..

hmm, sedikit syukur juga muncul dalam diri kerana masih ada subjek yang berbaki belum ku ingati.. :-) senyum meleret... tapi, masih dalam keraguan.. ku mengajak juniorku tadi untuk ke bilik doktor untuk memastikannya.. doktor tak wujud di biliknya.. kami pulang ke sakan masing-masing..

Hari yang dinantikan seterusnya.. persiapan kali ini insyaAllah, lebih berkeyakinan untuk menjawab imtihan.. ku langkah terus bersemangat ke dewan peperiksaan.. debar masih ada.. :) di dalam perjalanan tiba-tiba tangan ku ditarik oleh seseorang.. Mona (sahabat China) yang sama-sama ambil subjek Bayan Quran dengan ku dan sentiasa duduk di sebelahku setiap kali muhadharah subjek ini..

"mafi imtihan.." dengan muka yang agak tension.. Mona kata kepadaku..

"hah, mafi imtihan?? lesy??" soal ku..

"ma ba3rif.. la uhib hakaza.." jawab Mona..

ku mengajaknya untuk temanku tetapi dia nampak keletihan dan meminta izin untuk pulang ke sakan.. ku teruskan langkahku ke dewan.. di luar dewan nampak sekumpulan syabab melayu di luar dewan dan mataku terpandang seorang dari mereka yang sama-sama ambil madah dengan ku.. terus dia ku tanya.. hanya gelengan kepala yang dibalas.. ku masuk ke dalam dewan yang lengang.. ku terus ke belakang tanya pada kawan-kawan arab.. jawapan yang sama ku dapat dengan hari Selasa yang lalu.. doktor ada mu'tamar.. kesedihan mula menyelubungi ku.. ku tahan air mataku..

Dugaan yang belum pernah ku lalui sepanjang ku di sini.. mungkin Allah mahu mengujiku.. ku berlalu longlai balik ke sakan.. telefon bimbit ku capai terus mendail ibuku dan menceritakan segalanya.. ketika itu air mataku tak terbendung lagi.. banyak nasihat dan kata-kata semangat yang telah diberikan.. terima kasih ibu..

Ahad adalah kemungkinan imtihan tersebut akan berlangsung.. ku langkah agak longlai ke dewan peperiksaan.. setibanya di sana, ku agak terkejut bila keadaan dewan masih lengang.. nak menangis pun ada juga ketika itu.. tapi, ku tahan.. tiba-tiba, seorang pelajar di situ mengatakan imtihan di dewan lain.. ku lihat jam ku.. masih berbaki 1minit setengah.. dengan sedikit berlari ku menuju ke dewan yang dikatakan oleh pelajar arab tu tadi..

satu kejutan lagi yang ku dapat bilamana peperiksaan telah bermula.. pelajar-pelajar semua sudah mula menjawab soalan.. ku tenangkan diri dengan melangkah kaki kanan masuk ke dewan tersebut.. mencari kerusi yang kosong untuk ku duduk.. istighfar dan selawat sahaja zikir ku ketika itu.. dapat tempat di tengah-tengah dan depan sekali.. tiada pilihan lagi.. duduk dan menunggu doktor menghulurkan kertas..

Kertas ku dapat dengan tanganku sedikit terketar.. ku terus dengan Nama Allah mula menjawab soalan.. bila berakhir masa untuk peperiksaan, masih ada lagi beberapan soalan yang mengelirukan.. soalannya tidak susah dan berbentuk straight to the point, tetapi bila mana kita tidak mengingatkan point-point dengan sebaiknya, dia akan mengelirukan kita.. lebih-lebih lagi bila soalan objektif.. hanya Allah yang mengetahui bagaimana perasaanku ketika itu..

Ku mengambil keputusan untuk mengambil semula imtihan subjek tu.. hari ini, ku pergi berjumpa doktor.. Alhamdulillah, doktor sangat-sangat meraikan pelajar-pelajarnya walaupun ku lihat kepenatan diwajahnya.. ku bersyukur kepadaNya sekali lagi bilamana doktor membenarkan ku untuk mengulangnya pada hari khamis ini jam 12-1 petang.. insyaAllah.. semoga Allah permudahkan ku menjawab soalan hari khamis ini.. amiin..



.:: permata hati ayahanda bonda ::.

0 comments: